KLIK OP DE FOTO' S EN JE ZIET HET VERGROOT

donderdag 7 oktober 2010

Haakpatroon.

Er is vraag naar het haakpatroon van het doosje van gisteren.
Ik ga het proberen uit te leggen.


Ik heb gebruik gemaakt van een nestabilities Lacey Circles.
Ik heb gehaakt met katoen nr.10 en haaknaald nr.1.
Gebruik je dikker katoen dan haak je minder vasten in de boogjes.
Heb je een andere stans of een grotere maat stans en zijn de bogen groter dan haak je meer vasten in de boog.



6 vasten in een boog, 1 losse, 6 vasten in de volgende boog: herhaal dit tot je de cirkel rond bent en sluit de ring met een halve vaste.



Begin de volgende toer met 2 lossen, dit is je eerste stokje.
2 stokjes op de vasten van de vorige toer, 3 lossen, 3 stokjes, halve vaste in de losse van de vorige toer.
3 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes en een halve vasten in de losse van de vorige toer.
Herhaal dit tot je de cirkel rond bent en sluit met een halve vaste op de tweede losse van het begin van de vorige toer.



En zo heb ik het gemaakt op het doosje.



Je kunt nu nog eventueel doorgaan:
In de boog van 3 lossen:
4 stokjes, 3 lossen, 4 stokjes,een halve vaste op de halve vaste van de vorige toer.
In de volgende boog: 4 stokjes, 3 lossen, 4 stokjes, een halve vaste op de halve vaste van de vorige toer.
Herhaal dit tot je de cirkel rond bent en sluit met een halve vaste.



Een andere variatie:
Pak een steek achterlangs op bij het begin van een boog, haak 8 lossen, pak een steek achterlangs op tussen de volgende twee bogen in, haak 8 lossen.
Herhaal dit tot je de cirkel rond bent en sluit met een halve vaste.

Volgende toer:
In de eerste boog van 8 lossen: 1 vaste, 5 stokjes, 3 lossen, 5 stokjes, 1vaste.
In de volgende boog: 1 vaste, 5 stokjes, 3 lossen, 5 stokjes, 1 vaste.
Herhaal dit tot je de cirkel rond bent en sluit met een halve vaste.
Je hebt nu een dubbele rand.

Je kunt Hier zien hoe je de dubbele rand haakt, bij en eerdere uitleg van mij.
Ik hoop dat het zo duidlijk is voor iedereen.
Je moet wel al kunnen haken hiervoor, kun je nog niet haken op You Tube kun je haaklessen volgen met duidelijke uitleg.

Veel haakplezier, groetjes Jolande

33 opmerkingen:

Anneke zei

Wauw wat mooi en voor degene die kunnen haken een mooie tutorial!

heidy zei

Harstikke goed gedaan Jolande.
Groetjes Heidy

Gusta zei

wouw bedankt zeg ik ga dit zeker ook een keer doen.

groetjes Gusta

Aleida zei

Whow! waar is mijn haaknaald? Ik heb net in een oud hobbyblad de steken gevonden want ik ben altijd in de war met stokjes en halve stokjes en dubbele stokjes. Als je morgen iemand een uur of langer online hebt, dan ben ik dat.
Bedankt!
groetjes,

marian zei

Echt leuk zo'n randje,ik ga het ook zeker proberen, wel met jou uitleg erbij anders wordt het niks. Tanks voor je leuke reactie op m'n kerstkaart en hetkleuren.
Groetjes Marian

Neline zei

dank je wel voor de uitleg!! Ik heb hem opgeslagen en ga hem snel maken;)
groetjes
Neline

M@rjan zei

Tjonge meid, jij bent echt een handwerk- en knutselkanjer! Ik heb ook geleerd te haken op de basisschool vroeger, toen handwerken nog een vak apart was. En nu voel ik me meteen heel oud... :);)
Wel leuk dat je die ouderwetse juf niet meer nodig hebt en je alles kunt leren op andere manieren.Internet is een prachtig medium!

En de dingen die je hebt gemaakt tijdens mijn vakantie zijn stuk voor stuk weer juweeltjes!
Groetjes, Marjan

Linda zei

Ohh wat is dat toch mooi maar ik kan dus helemaal niet haken, misschien ga ik maar eens op youtube kijken dan, want wat je nu verteld is voor mij abacadabra hahaha
gr linda

Alie de Vrij-Venema zei

Wauw dit ziet er prachtig uit en duidelijk uitgelegd (als je er verstand van hebt, wat ik niet heb, haha!). Volgende week ga ik op haakles bij mijn moeder.. wie weet kan ik dit binnenkort dan ook!
Groetjes Alie

Gerd@ zei

Jeetje wat een super leuk idee Jolanda!!!! bedankt voor het delen, ik ga het zeker ook proberen, want haken. is in het verleden ook mijn hobby geweest, en verleren doe je zo iets nooit denk? net als dansen en schaatsen toch?
Groetjes Gerda

Miranda zei

duidelijke uitleg, ik zal hem aan mijn moeder geven hahaha :-)
ziet er mooi uit, en het doosje van gisteren is inderdaad prachtig

gr
Miranda

Lia zei

Supergoed uitgelegd Jolande.
Heb ook een kerstkaart met een gehaakt randje gemaakt, zal hem v.d. week eens plaatsen.
Weet niet of ik al die steken nog weet, moet maar weer eens oefenen, mijn steken zijn niet zo vast nl.

groetjes Lia

Ans zei

Hallo Jolanda,
wat ontzettend leuk en een geweldig duidelijke uitleg. Ga het vast en zeker een keer proberen.
Dank je wel voor deze tutorial hoor.
Groetjes Ans

Astrid zei

Pfff Jolande dat is niks voor mij dat haken, ik vind het wel prachtig, maar kan het echt niet.
Groetjes Astrid

Brenda en Astrid zei

Wat gaaf en wat een eifer. Gaat veel tijd in zitten maar dan heb je ook wat. Super!!!!
Groetjes Brenda en Astrid

Thea zei

Hoi Jolande,
Dit heb je maar weer eens duidelijk uitgelegd, Dankjewel!! Ik vind haken ook heerlijk om te doen, lekker op de bank met de beentjes omhoog. Ben op dit moment bezig met granny squares, ook zo verslavend en je hebt zomaar weer één af.
Groetjes Thea

sanne zei

Ik wil dat ook kunnen. Maar ik kan echt niet haken.

Heel heel heel heel mooi gedaan.

gr sanne

Elly zei

OOh kon ik nou ook maar haken ;-( of had ik nou maar het geduld om het te leren...

Anette zei

Leuk een haaktutorial!!! Heb ik wel een haaknaald 1???

Martha zei

Tjonge, wat een leuke tutorial, super duidelijk en mooie foto's! Wil het zeker een keer proberen.
Dankjewel en fijn weekend.
Groetjes,
Martha

Crea Gea zei

Een super uitleg alleen jammer ik heb de stans nog niet.Bedankt
liefs Gea

Wilma zei

Hartstikke Bedankt en wat symphatiek van je Jolande om een uitleg te geven! Heel duidelijk is je uitleg. Het is een heel mooi haakrandje.
Liefs
Wilma

miriam zei

BEDANKT VOOR DIT LEUKE PATROON <ZAL IK TOCH WEER EEN KEER MIJN HAAKSPULLEN UIT DE KAST MOETEN HALEN (sorry had capslock aan staan)

Er staat een verrassing op mijn blog klaar voor je

liefs miriam

Tineke's hobby zei

Het ziet er supers uit ga het toch weer eens proberen samen met je voorbeeld
Dankje wel
Groetjes Tineke

Bianca zei

Wat een super duidelijke uitleg. Maar jemig, wat een werk om 1 rondje te haken. Ik weet niet of ik het geduld wel heb.
Groetjes,
Bianca

Aleida zei

Ik heb de basis af! Is heel leuk geworden,dank je wel. Volgende keeer een kleinere cirkel en dan een variatie.
groetjes,

Kim zei

Wat apart zeg. Ik had nooit gedacht dat je die leuke kantjes zo had gemaakt.

Hélène zei

Wat ontzettend leuk Jolanda! Ik heb ooit in een ver verleden haken geleerd van mijn moeder, maar nooit wat mee gedaan. Maar als ik dit zie, moet ik het toch maar weer eens "eigen" gaan maken.... Krijg er helemaal inspiratie van!

fijn weekend,
Groetjes Helene

Riet zei

Ohhh wowwww Jolanda,wat doe je dit schitterend.
Dat luk mij nooit,vind het heel erg knap van je.

Liefs Riet.

Leonie zei

Wat een prachtig randje voor op een kaartje of ander scrapproject :D :D helemaal geweldig.
Misschien ga ik het ook eens proberen, moet op zich wel lukken met jouw duidelijke uitleg en foto's :D.

Groetjes,
Leonie.

Diane zei

Wat leuk dat je dit met ons deelt, hoe je het doet. Zeker eens uit te proberen. Enne duidelijke uitleg hoor.

Groetjes,
Diane

Marja Sch zei

Oh Jolanda dit is echt geweldig. wat kan jij mooi regelamtig haken. Groetjes Marja

Danielle zei

Hoi Jolande,
Ik heb geprobeerd een randje te haken maar dat was geen succes, morgen( nu vind ik het te laat) ga ik het nog eens proberen met jou site erbij. kijken of het lukt! je legt het prima uit!
groetjes DAnielle